autor:

Sladce násilná Sanja Ivekovic

kategorie:
Umění
publikováno:
počet komentářů:
0
Sladce násilná Sanja Ivekovic

Sanja Ivekovic hl

sediva-cara

Feminismus má různé podoby, feministické umění stejně. Snadno můžeme sklouznout k jednotvárné představě této myšlenky, ke klišé, kterým se feministické umění za 50 let své existence stalo. Sanja Ivekovic (nar. 1949) nás však rychle dokáže vyvést z omylu. Jak bojuje za rovnocenné postavení ženy ve společnosti, tak boří i naše stereotypní smýšlení o možnostech vyjádřit se. Tato chorvatská umělkyně neúnavně vede svůj zápas již téměř 40 let, a její témata jsou stále živější a aktuálnější. Ženskými zbraněmi proti genderovým stereotypům se pro Sanju Ivekovic staly fotografie, koláže, video, performance - konceptuální zaměřené média, kterými posouvá hranice dále a do širších sfér. Její jihoslovanský původ a celý život strávený v zemi, která stejně jako ona bojovala za svá práva, v její tvorbě pochopitelně také zanechaly své stopy. Politické změny a jejich dopad na národ, kulturu a každodenní prožívání obyčejného člověka výstižně vyjádřila ve videu "Sweet violence", stejně se nazývá i její současná retrospektivní výstava v New Yorku, v Muzeu moderního umění.

Začátek její kariéry se však orientuje především na feministická témata. V letech 1975-76 představila práci "Double life" - 66 fotografií z jejího soukromého alba ikonický přiřazuje k reklamám, které na nás každý den útočí ze ženských magazínů. Obyčejná žena tu stojí v opozici k dokonalosti, gesta samotné Sanje a modelek jsou téměř stejné. Prostředí a detaily však znemožňují vytvořit fluidem dokonalého bezproblémového světa, které je nám dennodenně předkládané médii (podobnými fotografickými sériemi přenášejícími svou osobu notoricky známými pózami, výrazy, kostýmem do filmových scén se proslavila i americká feministická umělkyně Cindy Sherman).

K tématu zneužívání žen se velmi živě vyjádřila v roce 2002 v práci "Women 'House", která se dostala i do všedního života ulic. Stěny zůstaly masově překryty plakáty modelek v tmavých slunečních brýlích, které doprovázel textový příběh skutečných žen trpícími opravdu drastickými způsoby týrání. Mnohé z nich také nosily tmavé sluneční brýle, avšak na překrytí svých modřin…
S iluzivního dokonalostí zakrývající násilí zachází i v sériích "Paper women", kde magazínové fotografie modelek násilně narušuje trháním a škrábáním. Napětí a síla jsou v mnoha jejích pracích velmi citelné.

Svým neúnavným přístupem k práci se stala jakýmsi pionýrem feminismu v Chorvatsku, v roce 1994 založila centrum Electra (The Women Arts Center) a v současnosti přednáší v Centru pro ženské studia v Záhřebu.

sediva-cara

Sanja Ivekovic

Copyright © Sanja Ivekovic

sediva-cara

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


0 komentářů

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál