autor:

Cattelanův mobilní chaos v Guggeinheimově muzeu

kategorie:
Umění
publikováno:
počet komentářů:
0
Cattelanův mobilní chaos v Guggeinheimově muzeu

Cattelanův mobilní chaos v Guggeinheimově muzeu hl

sediva-cara

Maurizio Cattelan BYL v newyorském Guggenheimovu muzeu. Tímto prohlášením pochopitelně nikoho nelákám na výstavu, jen se pyšním, že já jsem jeho velkolepou retrospektivu stihla. A pokud máte rádi neobvyklé instalace vytvořené pro konkrétní prostor, můžete si právě teď začít mlátit hlavou o stěnu.

 

 

Guggenheimovo muzeum je stavbou, která je i bez obrazů, soch a instalací plnohodnotným dílem. Vnitřní atrium spirálovitě se táhnoucí do výšky nabízí krásný čistý prostor, který je hřích nevyužít. Divák a objekty si v něm před časem užili ojedinělý pocit volnosti, který není omezen ani přilehlými stěnami, ani ostrými hranami, dokonce ani konceptem. Obrovská instalace, která se stala jedním z největších a nejkomplikovanějších závěsných mobilů v historii vytvořila retrospektivní spleť 128 díl Maurizia Cattelana, visící na lanech Guggenheimovy kopule. Jednotlivé práce byly zachyceny v obrovské pavučině náhodně, klíč k "uspořádání" tohoto chaosu jste mohli hledat zbytečně. A vždyť nač také. Před očima se nám najednou předestřel celkový obraz Cattelanové tvorby od jeho začátků až k současnosti, který autor nazval výstižně "All". Toto „Vše“ podle něj představuje i jakousi labutí píseň, ve věku 51 let nečekaně ohlásil odchod do uměleckého důchodu. Snad bude odcházet minimálně další desetiletí, jak je u umělců dobrým zvykem. Vždyť přesto, že se nikdy nepovažoval za umělce, ale spíše řemeslníka, jde mu to víc než dobře.

 

Cattelanův mobilní chaos v Guggeinheimově muzeu 4

Cattelanův mobilní chaos v Guggeinheimově muzeu 5

 

Pro ty, kteří jeho tvorbu neznají důvěrné, mohl visící shluk působit jako bizarní panoptikum plné mrtvých zvířat, voskových figurín v lidské velikosti, či jiných instalací vystřižených z reality, oběšených ve spleti lan a kabelů. Po pozorném prozkoumání ze všech úhlů, vedle stoupání po rampě, nám jistě vrazí do očí Cattelanova fascinace smrtí. Vypreparovaná zvířata, kosti, anonymní mrtvola pod bílou plachtou, nebo lidé teprve na smrt čekající - i zde se odrážejí vzpomínky na práci v Padovské márnici, kde "působil" jako mladík. Chuť provokovat ho však později přenesla přes nábytkové designérství až k umění, kde se mohl dosyta vyřádit. Takový dojem nám zůstává, když vidíme jeho voskového Hitlera jako malého chlapce prosícího na kolenou o slitování, nebo snad nejslavnější plastiku papeže Jana Pavla II. skoleného meteoritem. Oblíbený je jeho koncept nástěnné trofeje, který nabývá podoby hajlujúcích rukou, nahého torza ženy, nebo koně hlavou vřazeného přímo do stěny. Překvapí nás především živost těchto kořistí hrdě se nesoucích na stěně, o jejich bizarnosti ani nemluvě. Podobný pohled se nám nabízel i v Guggenheimově muzeu, kterému se podařilo lapit do obrovské visící pavučiny většinou z jeho prací, a věřte mi, bylo se na co dívat. Sladění stavby, která je zosobněním harmonie s největším mobilním chaosem v historii by rozhodně stálo i za permanentní expozici.

sediva-cara

Maurizio Cattelan: All (Guggenheim Museum, NY)
fotografie: Maurizio Cattelan, Naďežda Petková

dvojita cara

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


0 komentářů

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál