autor:

Jak prodat vycpaného žraloka za 12 miliónů dolarů, nebo taky cokoliv jiného, v podání Dona Thompsona

kategorie:
Knihy | literatura
publikováno:
počet komentářů:
0
Jak prodat vycpaného žraloka za 12 miliónů dolarů, nebo taky cokoliv jiného, v podání Dona Thompsona

 

 

Don Thompson: Jak prodat vycpaného žraloka za 12 miliónů dolarů
vydavatelství: Kniha Zlín

 

Umění má sílu - hybnou sílu v dnešní ekonomice. Peníze a prestiž vládnou světu, marketingové strategie ovlivňují cely náš život. Myslet si, že umění se to netýká, by bylo velmi naivní. Trh s uměním nevzkvétá, ale přímo exploduje do závratných rozměrů. Díla nám už nezaručují estetické vyžití, ale spíše pozdvižení sebevědomí.

Don Thompson, ekonom a sběratel současného umění velmi poutavou formou plnou faktů a analýz přibližuje zvláštní pravidla a zákony, které vládnou trhu současného umění a řídí závratné ceny častokrát nepoužitelného a rychle pomíjivých uměleckých artefaktů. Thompson se vedle vtipných komentářů odvolává i na rozhovory s nejvýznamnějšími galeristy, sběrateli, kurátory, výtvarníky. Ti mu pomáhají objasňovat bizarní charakter tohoto paralelního světa, ve kterém se uměním svým způsobem stává už i samotný obchod.

V "Jak prodat vycpaného žraloka za 12 miliónů dolarů" využívá Damiena Hirsta jako ukázkový příklad novodobého přístupu k dílu a jeho prodeji. "Značkový" umělec, kterým se autor automaticky po vystavování v značkových galeriích jako MOMA, Saatchi, Guggenheim nebo Tate Modern stává, produkuje už jen značkové zboží. Branding je vyšší silou, schopnou dokázat nedokazatelné, a že s povahou současného umění častokrát nedůvěřujeme svému vlastnímu úsudku, rádi ho svěříme do rukou nejprestižnějších aukčních domů. Značka je přece jistotou společenského uznání, kvality a v neposlední řadě i dobré investice. Dozvíme se, že konkurenční boj aukčních domů Sotheby 's a Christie's se až příliš podobá strategii módních domů. Bez příslušnosti k jisté značce jste nula, za kterou se neplatí (ve srovnání s astronomickými cenami, za které se prodává Hirst). Thompson fascinovaně popisuje maloměšťáctví a vidinu růstu (ať už finančního nebo společenského), které ovládly umění, jako sběratel současného umění, ekonom a marketingový expert často přiznává nepochopení, ale zároveň i obdiv nad tímto ekonomickém tahačem.

Informací a faktů, které zaujmou, až ohromí (!) je v této knížce, vydané vydavatelstvím Kniha Zlín možná až příliš mnoho na to, abychom byli schopni pojmout všechny detaily na jedno přečtení. U mě se stala nejčtenějším učebnicí o teorii současného umění, dokonce nalezenou v knihkupectví v sekci "motivační literatura“…

 

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


0 komentářů

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál