autor:

Jan Grombiřík - osobnost, která fotí osobitost

kategorie:
Fotografie
publikováno:
počet komentářů:
5
Jan Grombiřík - osobnost, která fotí osobitost

jan-grombirik---osobnost--ktera-foti-osobitost h

sediva-cara

Jan Grombiřík. Jméno, které bylo během Prague Fashion Weekendu skloňováno téměř stejně jako jméno Jakuba Polanky. Bylo to proto, že tento mladý český fotograf, student Reklamní fotografie na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, v rámci módního víkendu představil svůj nový projekt, krátký film Infusion. V hlavní roli tajemně zaří topmodelka Jana Knauerová, oblečená modely nadějné Jindry Jansové a obutá v avantgardních botách proslulého Antonína Šimona.

Projekt Infusion v Janově portfoliu nevyčnívá sám. Doprovází ho spolupráce s takovými osobnostmi, jakými jsou světoznámá architektka Eva Jiřičná, pro níž navrhla šperk Eva Eisler a kabát Miroslav Sabo, jehož jedinečnou přehlídku jste mohli v sobotu vidět v rámci Designbloku, nebo skupinou Justice, pro kterou nafotil sérii fotografií. Právě projekt s Evou Jiřičnou je velmi ojedinělou záležitostí - tuto ženu, která se nechává fotit velmi zřídka, velmi zaujal Janův přístup. Fotografie Jana Grombiříka byly k vidění i v mnoha galeriích, například v Barbarrian Art Gallery v Curychu, V1 Gallery London, Milk Studios NYC či Leica Gallery Prague. Nevyhýbají se mu ani magazíny, své práce publikoval v titulech Vice Magazine, DolceVita, Inspire, Tank Magzine, Mykromag nebo proslulém Interview.

Jan Grombiřík není oceňován odbornou veřejností jen u nás. Za své počiny získal cenu v mezinárodní soutěži FRAME. Ale nejsou to jen vybraná témata, která na Jana strhávají pozornost. Je to životní styl, vzájemně se doplňující s tím pracovním. Nejen o něm se rozpovídal v rozhovoru pro Worn.

 

jan-grombirik---osobnost--ktera-foti-osobitost h 1

dvojita cara

•••

Myslíš si, že lidé v České republice dokáží ocenit dobrou, kvalitní fotografii?

Určitá skupina lidí ano. Ale bohužel je česká fotografie zahlcena bordelem, který se považuje za kvalitní fotografy, a tím pádem tu kvalitní fotografie jako taková chybí. Fotografem se člověk stane po určité životní praxi, musí mít nastudovaný kontext z dějin umění, celkově kontext fotografie jako součásti umění. Také by se dalo říci, že fotografem se musíte narodit.

Tento typ lidí u nás chybí. Na ty, kteří si na něco hrají, se potom namotávají další osoby. Logicky potom devadesát procent lidí považuje za dobrou fotografii něco, co ve skutečnosti dobré není.

sediva-cara

Jak hodnotíš českou módní scénu? Jako umělec ses do ní dostal a máš možnost ji pozorovat.

"Českou královnu módy" Zuzanu Kubíčkovou nepovažuji za českou královnu módy. Její kolekci označila spousta médií za skvělou, ale není tomu tak. Zuzčin vývoj byl skvělý, věci, které dělala, byly vždy úžasné. Ale proč se rozhodla začít tvořit spodní prádlo, to nevím. Ta kolekce mě velmi zklamala.

Ti, co jsou u nás považováni za nejlepší, jsou jednoduše průměr. A ti, co by si zasloužili pozornost, tak jsou upozadění.

Zmíním se i o skupině bloggerů. Ti absolutně nemají pojem o tom, co se kolem děje. Nemyslím si, že jsou k něčemu potřební.

sediva-cara

Tkví budoucnost českého návrhářství v konceptu? Nechybí tady něco trochu více hravého, trochu nadsázky?

Koncept stoprocentně důležitý je. Ale u nás se návrháři snaží dostat do svých prací moc osobních vlivů. Aby vznikla dobrá značka, musí být postavena na dobrém řemesle a zároveň nápadu. To ale neznamená, že za vším mají tvůrci hledat něco vesmírného...

sediva-cara

Tvůj poslední projekt je módní video, které má světový charakter, světový look. Vypadá jako zahraniční tvorba. Jak to děláš, že se dokážeš vyčlenit z toho klubka, z té fotografické školy, která u nás vládne?

Spojuji lidi, spojuji své přátele. Celý tým od make-up artistky až po modelku má podobné vize jako já. Vize, ta je obrovsky důležitá. V první řadě musím vědět, co chci dělat, jak to chci dělat a pro to musím udělat maximum. Samozřejmě, v průběhu tvorby nastávají určité drobné změny, ale musím mít svůj nápad předem dotažený do posledního detailu.

Síla projektu Infusion spočívá hlavně v tom, že to byla a je srdeční záležitost. Vše, co člověk dělá, by mělo být hlavně o pocitech. Modelkou byla Jana Knauerová, což je obrovská osobnost světového formátu. I ta Janina postava pomohla dostat Infusion na úroveň, na které momentálně je. Svůj podíl na tom má i prostor White Gallery v Osiku, který má, stejně jako Jana, svoji jedinečnou osobitost a obrovský charakter.

sediva-cara

Fotíš s Janou, spolupracuješ s Jindrou Jansovou, u portrétů lidí máš napsáno "my dear friend". Nekříží se profesionalita s osobním zájmem? Dokážeš říct "ne" i svým velmi blízkým přátelům?

Dokážu, samozřejmě, hned od začátku. Pokud se mi něco nelíbí, tak to dám najevo. V zahraničí to funguje ve většině případů tak, že fotograf má okolo sebe tým lidí, kteří jsou mu bezmezně blízcí, kteří cítí věci podobně. Problémem by bylo, kdyby se to zvrhlo. Ale člověk chyby dělá a problémy jsou na denním pořádku. Takže ano, přátelství na place je téměř podmínkou pro skvělé výsledky.

sediva-cara

Přivedl tě k fotografii nějaký umělec/fotograf nebo to byla fotka jakožto umění samotné?

Původně jsem studoval malbu, takže jsem nějakým způsobem vstoupil do kompozic, barev, do toho, jak vnímat tělo i historický kontext - to, jak se malíři snažili přiblížit stále více realitě. V průběhu vývoje malířství jsme se dostali dál, lidé se chtěli projevovat i jinak než konkrétními tvary. To je přirozený vývoj. A ten jsem prožil i já. Malba už mi nestačila k dostatečnému vyjádření. Potřeboval jsem jiné médium.

Druhým faktorem bylo to, že jsem pracoval jako model a neustále jsem se setkával s tím, jak takové focení probíhá. Společně s malbou to způsobilo změnu prostředku sebevyjádření. Ovšem vliv mých první zkušeností s uměním v tvorbě zůstává. Spousta teoretiků a kritiků tvrdí, že mé fotky malbu evokují.

sediva-cara

Když fotíš, jedná se zejména o portréty nebo módní fotografii. Je nějaké téma, koncept, žánr, který bys nikdy nedělal?

V životě bych nikdy nechtěl zklouznout k reportáži. Ve škole jsem se s ní setkal a měl jsem s ní velký problém. To jde mimo mě.

Mezi námi fotografy koluje takové rčení, že nejhorší je fotit svatbu. Buď to dělají lidi za trest nebo čistě pro peníze. Ovšem jednou jsem i já svatbu fotil, bylo to pro moji profesorku. Nakonec jsem byl pouze příjemně překvapen, jak moc jsem s fotkami spokojen. Bylo to tím, že ta osoba je mou drahou známou. A tím se dostávám zpět k tomu, jak důležitou roli v tvorbě hrají osobní vztahy...

sediva-cara

Co potřebuje fotograf k tomu, aby udělal dobrou fotku a co na ní musí být, aby byla zajímavá?

Rozhodně se nemusí líbít všem to, co dělám. Ale pro dobrou fotku jsou důležité náhoda, silný chtíč a jednoduše vědět. Když nastupuji na plac, mám to v hlavě všechno srovnané, chci to dotáhnout k dokonalosti. Ale zároveň i ta zmíněná náhoda může nakonec vytvořit z onoho díla senzaci.

sediva-cara

Za sebou máš spoustu projektů a cyklů, které se věnují portrétování lidskosti, lidskému vzhledu zároveň s lidskou duší. Co tě láká na "povrchním" světě módní fotografie? A může být módní fotografie nepovrchní?

V mém případě je módní fotografie zcela osobní záležitost. Opět, u nás se produkují věcí, které jsou maximálně neosobní. Ale to je zase o lidech, o tom, že nemají k tvorbě správný přístup, nedělají pro to nic jiného, že nakoukají a odkoukají věci ostatních.

Móda není jen o odívání. Je hlavně o názoru, charakteru osobnosti... Moje módní fotografie zaznamenává osobnost, a to jak oblečení, tak jeho nositele.

sediva-cara

Kdybys dostal zakázku na focení módní kampaně pro takového komerčního giganta, jakým je značka Louis Vuitton. Jsi schopen v reklamní fotografii takového formátu zachytit osobnost?

Asi určitě. Nejprve bych si musel sednout s daným návrhářem a prodiskutovat s ním koncept, nabourat mu soukromí, zjistit jeho názory. Steven Meisel do svých fotek dává maximum ze svých postojů, a to se jedná o fotografa pracujícího s největšími módními domy na světě. Stejně tak David Sims, to je v mnoha ohledech můj vzor a snad se mi podaři odkoukat něco z jeho praktik, zatímco u něj budu pracovat jako asistent. Také jde o výběr modelek. Kolem jednoho fotografa se stále točí ty samé. A to proto, že jsou to osobnosti.

Takže ano, Louis Vuitton není zrovna můj šálek kávy, ale pokud bych měl okolo sebe kvalitní tým, nafotil bych to přesně dle mé filosofie.

sediva-cara

V České republice se začíná objevovat řada lidí s ambicemi změnit zdejší módní svět, postavit ho na nohy. Chceš toho být součástí nebo chceš utéct do zahraničí, někam, kde to tvoji práci publikum ocení okamžitě?

Jsme tu zašachovaní, je to velmi těžké. Na naší módní scéně fungují velmi zvláštní vazby, závist, vše, co mě odpuzuje. Jak jsem zmínil už v prvních odpovědích, je tu strašný plev. A někdy se snažit něco změnit je velmi, velmi marné. K nám se dostávají odezvy z širokého okolí o naší velmi dobré práci, na vernisáž projektu Infusion se dostavili důležití lidé. Přesto nejsme tak cenění jako někteří ostatní, troufnu si říci méně kvalitní, umělci.

Ovšem k tomu konci otázky - samozřejmě chci pryč. To je jistá věc, chci tvořit někde jinde. Ale potom budu věci přivážet zpět do Česka, aby byl vidět ten rozdíl - jiná práce než ta viditelná všude kolem.

sediva-cara

Tvoje fotky už ve světě byly, navíc přijaty s velkým úspěchem. V New Yorku, Londýně, Curychu. Kazí ti úspěch charakter?

Ano, člověka to mění. Ale musí zůstat nohama na zemi. Já mám skvělou oporu v rodičích, kteří mě dobře pacifikují, pokud přijedu s nosem nahoru. Oni mi natvrdo řeknou, jak na tom jsem či nejsem.

sediva-cara

Je pro tebe důležitější rodina či práce?

Práce je nedílná součást života, ale nejdůležitější je pro mě rodina a pár lidí jako Alexandra Michalasová, jejichž postavení je velmi vysoké. Musím se obklopovat lidmi, kteří mě někam posouvají. Prázdniny jsem prožil velmi bujaře a přehodnocoval jsem jsem své hodnoty.

sediva-cara

S jakou osobou se ti pracovalo nejlépe?

Nejlépe se mi spolupracuje se zmíněnou Alexandrou Michalasovou, protože to je moje životní láska.

sediva-cara

Jakou osobu bys chtěl mít ve svém týmu?

Vždy jsem chtěl fotit s Janou Knauerovou, ale s tou už jsem dva zásadní projekty dělal. Teď už mě nikdo konkrétní nenapadá. Je spousta kvalitních lidí, kteří mají, co říct. Ale nemůžu po nich sáhnout, protože nevím, jací jsou. Je to vážně o osobní vazbě.

sediva-cara

Miluješ Balenciagu. Kdybys tedy zjistil, že její kreativní ředitel Nicolas Ghesquiere je špatná osobnost, nic bys pro ni nefotil?

Přesně tak.

sediva-cara

Jakou osobu bys chtěl fotit, teď to ber povrchně. Kdo se ti líbí svou vizáží?

Patti Smith, Kinga Rajzak, Natalia Vodianova... Zase, pro mě byla obrovskou ikonou Eva Jiřičná, se kterou jsem projekt už dělal, takže tím se mi jeden ze snů splnil.

sediva-cara

Co máš na procesu focení nejradši?

Okamžik. Ten původní, prvotní impuls, který mi vrtá hlavou. Potom je to jen o následném domlouvání a udělání si hezkého dne.

sediva-cara

Proč nepoužíváš výraznou barevnost? Tvoje fotky jsou zašedlé a potemělé.

Barevné věci dělat dokáži, ale nemám rád agresi. Také zkouším, jak mé publikum vnímá. Ve fotkách jsou nenápadné barevné tendence a baví mě sledovat, jak je lidé rozpoznávají, jak nad nimi přemýšlí. To je pro mě velmi charakteristické.

sediva-cara

Proběhl Designblok, "objevovač" nových talentů a "připomínač" starých. Mají tyto akce smysl a dokáží pomoct mladým českým tvůrcům?

Generálně se dá říci, že je přítomnost Designbloku fajn. Má několikaletý vývoj a je za ním neskutečný pokrok. Ovšem tento ročník mi přijde dost egoistický. Navíc, umělec si může kdykoliv udělat akci sám a pozvat si ty samé lidi, protože se točíme stále ve stejném okruhu.

S projektem Infusion jsem tento rok nebyl vybraný a můžou za to v podstatě jen zákulisní domluvy. Ovšem i tak sklidil ovace, takže pokud daná věc stojí za to, Designblok nepotřebuje.

sediva-cara

Je módní video věc, které se chceš nadále věnovat? Máš takové ambice?

Řada fotografů začala dělat módní videa. Je to přirozené, zákazníci a pozorovatelé chtějí vidět rozpohybované věci, jde tam lépe zachytit dějová linie. Steven Meisel zachycuje kamerou vše a následně si vybírá jednotlivé snímky, setiny sekundy. Kamera nabízí lepší vyjádření než prostý fotoaparát.

sediva-cara

Existuje už nápad na nějaké další video?

Ano. Budu pracovat s jedním nejmenovaným módním návrhářem, který měl na Prague Fashion Weekendu očekávanou kolekci. Je to muž. Víc neprozradím.

Dále vznikne video inspirované starou událostí z Václavského náměstí. To bude o koni a o ženě.

sediva-cara

A jiné projekty, třeba ty fotografické?

Můžu zmínit například soubor portrétů, které pojedou "šňůru" přes velká města od České republiky po New York, to by mělo být na začátku příštího roku. Mimo to chystám i bakalářskou práci a tři další projekty, které nebudou mít s módou nic společného, nicméně jsou to zajímavá témata.

V měsíci listopadu se veřejnost může přijít podívat do Simple Concept Store, kde připravíme instalaci ve spolupráci s Lukášem Loskotem, Karolínou Juříkovou a modelkou Danielou Kociánovou. Stejně tak ještě budu vystavovat v prostorách Ingredients.

Chystám i větší projekt mapující českou módní scénu, ale stejně jako o dalších, ani o něm ještě nechci příliš mluvit...

sediva-cara

Jan Grombiřík je skutečně osobnost, která fotí osobitost. Na první pohled je vidět, že má co říct. A já doufám, že nám bude vyprávět ony zajímavé příběhy a zprostředkovávat své vize ještě dlouhou dobu.

dvojita cara

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


5 komentářů

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat

  • Dobry den, rada bych varovala pred timto fotografem. Nechala jsem si u neho zhotovit fotografie za 5 tis, predem zaplatila, bohuzel dodnes jsem nevidela ani penize ani fotografie. Fotograf se nejdrive vymlouval, nyni se zapira a nekomunikuje. Nechci, aby mu nekdo dalsi naletel, tak jako ja. Karolina Sevelova

      1   2 Nahlásit X Odpovědět
  • Znám tohoto člověka z Hodonína,bydlí kousek od Míráku a balí kluky v parku,je to zasraná HOMOKLÁDA,žádný fotograf.Příště dostaně přes držku.

      2   0 Nahlásit X Odpovědět
  • Chtěl bych umělci doporučit, aby nemrhal časem a potenciálem stran hanění kohokoliv na českém trhu, kdo je třeba dále, než je on, i když si to nedokáže umělec sám přiznat, byť v obecné rovině pravdu má, a konečně něco zázračného vytvořil, neb jsem si jist, ze slov, která čtu, že jde minimálně v teoretické rovině o osobnost veskrze renesanční, mající široký záběr (model, fotograf - fashion, užitný design, jen reportážní foto ne, pač je to pod úroveň..), několik článků za sebou, výstav (je x fotografů v ČR, kteří vystavují venku, nečetl jsem nikde - New York Times apod, že by New York znal Honzu Grombiříka a oslavovali tam jeho výstavu), nicméně stále mi chybí to podstatné k tomu všemu - nějaký ten zásadní úspěch hlavního hrdiny..
    Honzo, já bych ti za mě holku po Tereze Smejkalové na fashion fotku nedal. Jsi prakticky jediným fotografem (dá-li se to takto nazvat z mého pohledu člověka z okraje modní branže), který nebyl schopen s ní nafotit fotky, jenž by ji zachycovali alespoń tak, jak vypadá, tedy fresh, nýbrž ji z jejich kvalit bohužel ubírají, čili tady cesta podle mě nevede.
    z tvého článku spíše jako vystudovaný psycholog cítím přemotivovanost, snahu něco dokázat a z ní plynoucí naštvanost, že se to nedaří, nedocházíš uznání. Proto bych chtěl napsat, že talentovaným můžeš v nějaké oblasti umění jistě být, nicméně opravdu bych nešel cestou fashion fotky, tam to cítění v práci s dívkou nemáš, i když to bych musel říci i o dalších fotografech českého trhu, v tom si myslím, že máš také pravdu. Nicméně není třeba se zveličovat, případně mám pocit i místy lhát, dělat si falešný marketing. Naprosto všechny přesvědčíš těmi úspěchy v zahraničí, tak vzhůru do toho! Držím ti palce, české umění potřebuje osobnosti, které jsou známy v zahraničí.
    Ještě dotaz - proč jsi při svém talentu, o kterém si minimálně v těchto publikovaných článcích (u té fashion branže si myslím, že je to falešná stopa, dále tě nesleduji a nedovolil bych si ani hodnotit jinou oblast umění jinak než laicky) přesvědčil minimálně jejich autory, kteří o tobě píší, nevystudoval pražskou Uměleckoprůmyslovou univerzitu, vždyť to je nejlepší škola ve tvém oboru v zemi.. :) Ambice z tebe čiší, tak tomuto právě nerozumím..

      2   0 Nahlásit X Odpovědět
  • YOU ARE RIGHT THERE IS ONLY ONE QUEEN OF CZECH FASHION!
    AND IT'S ZUZANA KUBICKOVA ;-)

      0   0 Nahlásit X Odpovědět

Čti dál

TOPlist