autor:

Nicolas Ghesquière končí u Balenciagy - byznys převálcoval uměleckou stránku módy

kategorie:
Móda
publikováno:
počet komentářů:
0
Nicolas Ghesquière končí u Balenciagy - byznys převálcoval uměleckou stránku módy

Nicolas Ghesquiere končí u Balenciagy g

sediva-cara

Nicolas Ghesquière opustí módní dům Balenciaga. Přišlo to jako rána z čistého nebe, která oběhla svět téměř rychleji než světlo. Proč, to nikdo nevěděl. Vzniklo a ihned zaniklo jen několik spekulací s jediným závěrem - snad založí vlastní značku.

“S neporovnatelným talentem, Nicolas přinesl do Balenciagy umělecký přínos, potřebný pro unikátní vliv módního domu,“ prohlásil François-Henri Pinault, ředitel PPR. Ovšem zřejmě mu ten umělecký přínos nestačil...

 

Balenciaga-FW-12

Balenciaga F/W 2012; © Balenciaga

 

Ghesquière se narodil ve Francii, už od 12 let věděl, že chce být návrhářem. Svoji první stáž absolvoval o dva roky později, v letech 1990 - 1992 pracoval pro Jean-Paul Gaultiera. Kreativním ředitelem značky Balenciaga se stal v roce 1997, předtím navrhoval několik let obleky pro její japonskou divizi.

Celých 15 let vedl Balenciagu tak, jak by to zřejmě nikdo jiný nedokázal. Všichni světoví kritici se téměř předháněli v tom, kdo ho vychválí více. “Každých pár let přijde návrhář, který dramaticky pozmění způsob, jakým vnímáme módu, vzdoruje kategorizaci, vyhýbá se obvyklým odkazům na minulost a hrne se kupředu s vysoce individuálními myšlenkami. Nicolas Ghesquière se projevuje jako jeden z těchto extrémně vzácných talentů,” napsal v roce 2000 pro Style.com Armand Limnander.

 

balenciaga-spring-summer-2012-ad-campaign-1

Balenciaga S/S 2012 © Balenciaga

 

Že měl tento novinář pravdu se očividně projevovalo každou sezónu. Návrháři velkých módních domů se chválí za to, že zachovávají původní ideologii jejich zakladatelů, avšak zároveň do ní vnáší své inovace. Ghesquière nedělal jen to. On myslel do budoucnosti, futuristicky předbíhal veškeré větší i menší značky, vytvářel nositelné umění.

Od různých technik, přes neskutečné využití potenciálu materiálů, ať už tylu, hedvábí,  kožešiny či kůže, až po geniální střihové variace a modelování siluety, každá z 30 Ghesquièrových kolekcí byla něčím jedinečná.

 

Balenciaga

Balenciaga S/S 2006 © Balenciaga

Do poloviny minulé dekády byly téměř všechny modely spíše experimentálně prostříhané, převládala hra nad elegancí. Svoji kolekci na jaro/léto 2005 komentoval Ghesquière takto: “Chtěl jsem, aby byly modely více elegantní a vypadaly dražší.” A skutečně, tak se i stalo. Přestože se v řadách nadále objevovaly přehnané prvky často hraničící až s určitou teatrálností (konkrétně takové zlaté “legíny” v roce 2007, přehnaná vrstvení, maximalistické kolážovité vzory), Balenciaga získávala na popularitě založené na drahé exkluzivitě.

Zřejmě nebylo napsáno ani vyřčeno jediné křivé slovo k nejnovější kolekci na jaro 2013. Sensitivní a tak nějak umírněnější modely se pyšní tou stejně pochvalnou kritikou, jako téměř všechny předchozí. Přesto Nicolas Ghesquière končí. Po 30. listopadu se navždy vytratí ze slavného módního domu a už nepřijde ani jedna průbojná, statná, nádherně silná epizoda tohoto módního románu. V tom je móda krutá. Někdy se lehce zapomíná, že nejde o umění, ale o prachobyčejný byznys.

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


0 komentářů

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál