autor:

Couture, den 1. - čistá krása a průbojný experiment

kategorie:
Fashion-Week
publikováno:
počet komentářů:
0
Couture, den 1. - čistá krása a průbojný experiment

 

Na jednom místě, přímo v srdci módní Paříže, se v pondělí 21. ledna sešly první modely Haute couture. A ačkoliv žádná soutěž na programu nebyla, první den se dá shrnout jako souboj malých s jednou multimiliardovou společností. Kolekce Rafa Simonse nyní svítí na stránkách online magazínů a na sociálních sítích se zuřivě debatuje, které šaty byly nejkrásnější. Boj o pozornost ale mají šanci vyhrát i jiní...

 

Dior. Čtyři písmena, předlouhá historie, řada zvratů v posledních letech. Ex-ředitel značky Jil Sander Raf Simons nastolil novou éru, jejíž řád funguje bez jakýchkoliv přestupků. Hlavní slovo má minimalismus s výraznými detaily, ovšem nejsou to pouze samotné modely, které definují revoluci. Je to odproštění od zbytečného divadla, jež Simons zavedl ve své první couture kolekci a nadále v něm pokračuje.

Každý jednotlivý model má svá pro. Některé róby nádherně vlají, ty pokryté květinami zase tolik evokují přírodu, jaro, čistotu... Na rozdíl od minulé couture Simons tentokrát výrazně vrstvil, bez přímých utnutí do sebe nechal splývat různé materiály, kostýmky nechal perfektně střihnout a bez jediného špatného švu zhotovit.

 

dior

 

Kontrastem je samotný kontrast předvedení s oděvy. Čitelné dívčí šaty doplňují krátké vlasy, které se zase přou s výraznými panenkovskými rty. Doprovodná hudba, která přešla od popu k houslové klasice. Ale poté je opět ta samá hádka - boj v hlavách pozorovatelů, kteří si snad mohou říkat, zdali jsou na novou prostotu připraveni, jestli se jim skutečně líbí, jestli nechtějí zpět starý Dior a Galliana.

O co méně divadelní byl Raf Simons, o to více to ve výsledném dojmu "přeháněla" Iris Van Herpen. Bezmála třicetiletá návrhářka je hostující členkou Chambre Syndicale de la Haute Couture od roku 2011, ale vysoká krejčovina pro ni byla hlavním cílem vždy. Jiné kolekce než s označením "couture" zatím ani neprodukuje.

 

iris

 

Iris prošla stáží u Alexandera McQueena, a ačkoliv to určitě není jediný důvod, tato pracovní zkušenost musela nějakým způsobem ovlivnit její tvorbu. Pro holandskou návrhářku je vždy důležitá myšlenka, materiál a forma. Couture na jaro/léto 2013 pracuje s idejemi energie kolem lidské schránky. Náboj zhmotnila doslova kolem šatů tak, že látka slouží jako plátno, na kterém Iris sochá netextilní materiál. Jiné šaty pracují se strukturou, další přímo s tvarováním kovu.

S avantgardou pracoval také Charlie Le Mindu, francouzský vlasový mág, který namísto vysoké krejčoviny propaguje vysoké kadeřnictví. Extravagantně vyčesané vlasy pak doplňují odvážné modely, a celý look je tak perfektně kompletní. Ucelenou kolekci, v níž zaujme zejména práce s jednotlivými vlákny a jejich proplétání či pravidelné průstřihy, prezentoval Maurizio Galante. Italský návrhář byl pozván do Chambre Syndicale de la Haute Couture v roce 1992 a v jeho řadě převládá i přes experimenty nositelnost.

 

zbytek

 

Vystřízlivění z pokusů nabízí opět jedna snová kolekce. Její designér Alexis Mabille vstoupil do kruhů vysoké krejčoviny společně s Maison Martin Margiela, tedy v zimě 2012 (první kolekci předvedli v červenci 2012), ačkoliv první autorskou prezentoval v roce 2005.

 

alexis

 

V případě tohoto francouzského návrháře nemluvíme o nějakém průbojném nápadu, který by s sebou strhl pozornost. Kolekce pracuje s tradicí a klasikou, kterou oživují aktuální trendy a nezbytnosti současné módy. Tedy mluvíme o jednotlivých částech, detailech - průhlednosti, mašlích, krajce s velkými oky, jemném plisování - a také o jednom ostrém modelu, šatech plášťového střihu, který mezi nadýchanými pudrovými kruhovými sukněmi působí osaměle, ale přitom přesně tam, kde má být.

Stejně jako Alexis Mabille na tom byl i Giambattista Valli. Nenavrhoval s touhou šokovat, ale pouze nabídnout krásné věci s krásným a zajímavým příběhem. Od začátku do konce šla jedna příběhová linka, můžeme ji definovat jako "od tmavého ke světlému", která s barevnou změnou postupně měnila i náladu. Některé modely připomínají Dior, ale vzhledem k tomu, že se jedná o překrásné společenské šaty, nelze jim vyčítat siluetu přesýpacích hodin, široké sukně a volány. Přesto jakoby někde chtěl italský návrhář uvolnit atmosféru, když užil na vážných šatech zvířecí vzory.

 

gambatista

 

První den Mode à Paris, edice Haute couture, pro své diváky připravil kompromisy i extrémy. Nechejme se překvapit, jaké přístupy se projeví během dalších dnů...

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


0 komentářů

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál