Recenze filmu: Zmizelá aneb Kdo se bojí Virginie Woolfové pro třetí tisíciletí

kategorie:
Film
publikováno:
počet komentářů:
0

Nick Dunne se ve svitu dopoledního slunce vrací domů, aby záhy zjistil, že jeho žena Amy byla v den jejich pátého výročí svatby pravděpodobně unesena. A jelikož se jedná o populární newyorskou spisovatelku, stává se případ prioritním zájmem jak zdejších vyšetřovatelů, tak i poutavým námětem pro bulvární média. V područí veřejného mínění se tak rozjíždí nekontrolovatelný řetězec událostí, v němž každý krok, úsměv či výpověď může být pro Nickův budoucí život zcela fatální.

Gone 1

Režisér David Fincher si pro svůj desátý film zvolil adaptaci detektivního románu oblíbené autorky Gillian Flynn, jež se sama zhostila úkolu sepsání scénáře, a ani tentokrát nešlápl vedle. Byť se Zmizelá svým audiovizuálem velmi podobá Fincherovým dvěma posledním počinům, především pak myšlenkově, ale i svým drásavým tempem odkazuje k řežisérovým raným, dnes již kultovním dílům typu Klubu rváčů nebo mysterióznímu thrilleru Sedm.

Jen těžko film podrobit podrobnější analýze, neb posloupnost jednotlivých scén má zcela marginální význam, stejně jako princip mnohaúhlého vyprávění. Zprvu banální zápletka se s každou minutou spřádá v důmyslný celek, jehož zakončení sice působí snad až přehnaně vykalkulovaně, zároveň ale poukazuje na ojedinělý tvůrčí um pro dramatizaci a cit důmyslně pracovat s psychologií postav.

Gone 2

Ve více jak dvouhodinovém prostoru se nám odkrývají myšlenkové pochody, pocity a motivace ústředního manželského páru, jež mohou, ale i nemusí být docela pravdivé. Paralelní vyprávění zcela nepokrytě manipuluje s divákovým pohledem na postavení zúčastněných aktérů a staví jej do pozice outsidera, jehož úsudek přímo podléhá dané situaci, jako by sledoval televizní pořad, v němž je absolutní pravdou jen právě podávaná informace.

Gone 4

Rolí manželů, jejichž vztah sledujeme od prvotního okouzlení, přes vystanuvší úskalí až k úplnému odcizení, se Ben Affleck a Rosamund Pike zhostili na výbornou. Obecně se Zmizelá pyšní spektrem poutavých, do detailu promyšlených charakterů, jejichž vývoj je stejně zajímavý jako gradace samotného vyšetřování. Každá filmová složka zde funguje bezchybně, od vizuálně nápaditých kamerových úhlů, psychedelického hudebního podkresu Fincherova dvorního skladatelského dua Reznor-Ross, až po scénář samotný.

Gone 3

Po obsahové stránce film připomíná hned několik výrazných klasik postavených na manželském dialogu, především pak adaptaci dramatu Kdo se bojí Virginie Woolfové v režii Mika Nicholse z 60.let, jež vykresluje stav manželský coby skličující instituci, odkrývající v nás ty nejstinnější stránky.

I Fincherův desátý film je strhující, vizuálně podmanivý a natolik spletitý, že o jeho přesahu budete přemýšlet ještě dlouho po odchodu z kinosálu.

TRAILER