autor:

Louis Vuitton

kategorie:
Módní značka
publikováno:
počet komentářů:
0
Louis Vuitton

Louis Vuitton logo

sediva-cara

francouzská módní značka

sediva-cara

vznik značky Louis Vuitton

Louis Vuitton: 1854

sediva-cara

produkce Louis Vuitton

oblečení pro muže, oblečení pro ženy, kufry, kožené zboží, zavazadla

sediva-cara

Dvě písmenka L a V dnes platí za zhmotnění luxusu a vysokého postavení. Vídáme je v podobě monogramu na pravých kožených kabelkách, či na jejich napodobeninách, s jejichž pomocí se někteří majitelé snaží vyvolat dojem, že patří k lepší společnosti. Za oběma písmenky se skrývá dlouhý příběh jedné z nejvýznamnějších značek v dějinách módy.

1854

Nikoho asi nepřekvapí, že na počátku všeho nalezneme nositele téhož monogramu, muže jménem Louis Vuitton. Narodil se ve Francii 4. srpna 1821 do rodiny obyčejných rolníků, dělníků a horníků. Lákal ho však jiný život, a tak se ve třinácti vydal nad dlouhou pouť do Paříže. Tam získal práci učedníka v dílně na výrobu kufrů a menších tašek. Rychle se vypracoval a v 34 letech se stal osobním návrhářem zavazadel manželky císaře Napoleona III. Vuittonovi se tak otevřely dveře k tehdejší pařížské smetánce. O chvíli později, v roce 1854, oficiálně uvedl na trh svou vlastní značku.

Louis Vuitton portrétzakladatel značky: Louis Vuitton


Revoluční změnu v oboru zpracování zavazadel znamenal návrh obdélníkového kufru, s nímž Vuitton přišel za další čtyři roky (osobní zavazadla měla do té doby tvar kruhový). Nový kufr byl namísto šedého plátna vyroben z kůže. Po mnoho následujících let firma prosperovala a zprávy o technické kvalitě i o vuittonovském designu pronikaly do světa. Zakladatel rozšířil výrobu a přesunul ji do malého francouzského města Asniers.

To již vstupujeme do sedmdesátých let devatenáctého století. Francií prošla válka a poškodila i Vuittonovo podnikání. Obchody a továrny byly vykradeny a zničeny. Sídlo firmy bylo přestěhováno do centra Paříže a změnila se obchodní strategie – Vuitton začal oslovovat tu nejvýše postavenou klientelu. Vznikl nový typ kufru s béžovým podkladem a červenými pruhy. Značka se stávala čím dál populárnější. V roce 1867 se Vuitton účastnil světové výstavy v Šanghaji. Popularita měla i svůj rub: Vuittonovy nápady byly stále častěji vykrádány. Aby tomu Louis předešel, navrhl nový potisk – hnědé a béžové pruhy. V roce 1888 se poprvé objevil „damier canvas“, známý kostičkovaný vzor.

1892

Po Louisově smrti v roce 1892 se vedení firmy ujal jeho syn George. Snažil se o pokračování expanze, svůj sortiment vystavil na Světovém trhu v Chicagu. S plnou vervou se vrhnul také do boje s těmi, kdo otcovy designy kopírovali. V tomto kontextu vytvořil to, co je pro nás dnes Tím symbolem – potisk monogramem LV a s ním související vzor čtyřlístku a květu. V roce 1901 byl poprvé světu představen model Steamer Bag, který sloužil jako menší zavazadlo, umístitelné do větších kufrů.

 

Louis Vuitton 1888

Louis Vuitton 1898

nahoře Louis Vuitton 1888, dole reklama na kufry Louis Vuitton z roku 1898


Během roku 1913 nastala další důležitá etapa. Otevřen byl butik Louis Vuitton přímo v srdci francouzské metropole, na Elysejských polích. Spolu s tím zahájila prodej tohoto luxusního zboží města New York, Londýn, Washington, Bombaj, Alexandrie a Buenos Aires. Mezi světovými válkami, v letech 1930 a 1932, byly představeny další dva významné modely – Keepall a Noé. Druhý zmíněný sloužil pouze pro stylové přenášení lahví šampaňského. A zanedlouho přišla Ona. Kabelka, po které dnes touží miliony žen – Speedy.

1936

Období George Vuittona skončilo jeho smrtí v roce 1936. Do vedení tehdy již obrovského koncernu nastoupil jeho syn Gaston-Louis. Tomu se přisuzuje okolo 700 nových návrhů a designů značky. Na počátku šedesátých let minulého století upravil technologii výroby a firma začala produkovat i menší kabelky a peněženky. Během sedmdesátých a osmdesátých let značka expandovala do Asie a poprvé se angažovala i v jiném než módním byznysu, konkrétně ve sportovním odvětví, a to pořádáním vlastních automobilových a jachetních závodů.

1987

Velmi důležitá událost v historii značky Louis Vuitton nastala v roce 1987. Spojením se společnostmi Moet et Chandon a Hennessy vznikla tak nadnárodní korporace LVMH (LVMH Moët Hennessy • Louis Vuitton S.A.). Během let, kdy v čele společnosti stál Gaston-Louis Vuitton, se samozřejmě nezahálelo ani v oblasti vytváření nových a nových designů. V roce 1996 firma oslavila stoleté jubileum monogramu LV. Přizvala při této příležitosti návrháře Manola Blahnika, Azzedinea Alaia, Romea Gigliho, Helmuta Langa, Isaaca Mizrahiho, Syvillu a Vivienne Westwoodovy, aby s pomocí slavného monogramu vytvořili limitovanou kolekci sedmi různých módních kousků.

 

Louis Vuitton Marc Jacobs

kreativním ředitelem značky Louis Vuitton: Marc Jacobs

O rok později nastal zvrat. Kreativním ředitelem značky Louis Vuitton se stal Marc Jacobs, jehož jméno už v té době v módní branži něco znamenalo. Vstoupil na zcela novou půdu, když se vedení rozhodlo rozšířit kolekci zavazadel a kabelek o boty a linie ready-to-wear. Kromě jedinečných návrhů oblečení a doplňků však Jacobs nadále pokračoval v tradiční výrobě kabelek i větších zavazadel. V roce 2001 se objevila kolekce vytvořená ve spolupráci s umělcem a designérem Stephenem Sprousem. Samozřejmě v limitované edici, se zelenými, bílými a růžovými nápisy Louis Vuitton překrývajícími monogram. Pro V.I.P. zákazníky byly vyrobeny i varianty s broskvovým a černým písmem. Tašky typu Keepall i Speedy se dočkaly dokonce popisku s vlastním jménem. Značka přizvala poté ke spolupráci japonského umělce Takashiho Murakamiho. Výsledkem byl dnes již notoricky známý barevný monogram a dále vzor Cherry Blossom, jehož usmívající se květinky jsou, podobně jako Sprousovy nápisy, umístěny přes LV potisk. Následovala řada s usmívajícími se třešněmi nazvaná Monogram Cerises.

kniha Louis Vuitton : Art, Fashion and Architecture

sediva-cara

Reklamní kampaně Louis Vuitton

V kampaních značky Louis Vuitton se objevilo už mnoho známých tváří. LV reprezentovala ve světě reklamy například herečka Uma Thurman, Jennifer Lopez, Scarlett Johansson, Chloe Sevigny, Angelina Jolie nebo zpěvačka Madonna, a samozřejmě i modelky, jako jsou Kate Moss, Naomi Campbell či Gisele Bundchen.

 

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


0 komentářů

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál