autor:

H&M

kategorie:
Módní značka
publikováno:
počet komentářů:
1
H&M

hm logo

sediva-cara

založení společnosti H&M

Erling Persson : 1947

sediva-cara

sídlo společnosti H&M

H & M Hennes & Mauritz AB
Mäster Samuelsgatan 46A
106 38 Stockholm
Švédsko

sediva-cara

produkce H&M

oblečení pro muže, oblečení pro ženy, dětská móda, kojenecké oblečení, kosmetika

predel

H & M

(historie značky)

H&M založil v roce 1947 Švéd Erling Persson pod jménem Hennes (to ve švédštině znamená „její“). Inspiroval se ve Spojených státech a jeho cílem bylo vytvořit obchodní řetězec, který by se vyznačoval vysokým obratem a nízkými cenami.

predel-dekor

Erling Persson

Erling Persson zakladatel značky H&M

Svůj první obchod, který prodával pouze dámské oblečení, otevřel Persson ve Västerås. Záhy však vznikla síť obchodů v celém Švédsku. V 60. letech rozšířil Persson svůj koncept dostupného oblečení do Norska a Dánska. Koncem desetiletí se již Persson cítil omezen pouze sortimentem zboží pouze pro ženy a zakoupil značku Mauritz, která se specializovala především na lovecké vybavení, včetně oblečení.  Tak vznikla nová značka H&M (Hennes&Mauritz). Z původního sortimentu značky Mauritz zbylo pouze pánské a sportovní oblečení. Sportovní oblečení mělo ovšem pro značku zvláštní význam, protože právě neformální ležérní modely, jejichž popularita v průběhu let stoupala, zaručila značce úspěch a možnost dalšího růstu.

 

první H-and-M obchod

První obchod Hennes ve Västerås, Švédsko

H&M i nadále rozšiřovala svou nabídku – zavedla i řadu dětského oblečení a v roce 1970 již mohla v jejich obchodech nakoupit celá rodina (oblečení pro teenagery a pro miminka bylo uvedeno v letech 1976 a 1978).  

V 70. letech začala značka hledat nová odbytiště. V roce 1976 vstoupila se smíšenými výsledky na britský trh. Tam nikdy příliš neprosperovala, ale na evropském kontinentu se jí dařilo lépe. Tou dobou ve Švédsku zakoupila zásilkovou společnost Rowells, čímž rozšířila své působení i na zásilkový obchod. Dalším tahem H&M bylo Švýcarsko, kde ihned zaregistrovala úspěch. Švýcarsko je dodnes pro H&M jedním z nejdůležitějších zahraničních trhů. V roce 1980 byl otevřen první obchod H&M v Německu. Koncept H&M znamenal pro nudný německý oděvní trh menší revoluci. Obchody se brzy zaplnily německými zákazníky.

 

H and m 1954

Reklama H & M (Hennes & Mauritz) z roku 1954

Vedení společnosti převzal syn Erlinga Perssona, Stefan. I za jeho vedení pokračovala značka ve svém mezinárodním růstu. Začátkem 90. let byla H&M jedním z největších prodejců ve Švédsku a pátá největší švédská společnost.  Tou dobou také dozrál čas pro to, co Stefan Persson nazval „globální módou“. Persson dokázal rychle určit nové trendy, které se rodily pod vlivem MTV, Hollywoodu, Madison Avenue i internetu a které překračovaly státní hranice a zasahovaly mládež po celém světě. Značka H&M, která kladla důraz na uniformitu ve svém konceptu obchodů, byla proto vhodný zprostředkovatelem těchto trendů a okamžitě oslovila novou generaci spotřebitelů. S tím souvisela i další vlna růstu na nové trhy – Nizozemí (1989), Belgie (1992), Rakousko (1994), Lucembursko (1996) a Finsko (1997) Společnost otevírala přibližně 60 nových obchodů ročně a 70% zisku pocházelo ze zahraničí.

 

lomena cara horni

V obchodech se objevuje nové zboží každý den.
Oblečení H&M připomíná mnohem dražší kolekce luxusnějších značek.

lomena cara spodni

 

H and m historické obrázky

sediva-cara

H & M v dnešní době

V roce 1998 se značka rozšířila i do Francie. Tržní analytikové pochybovali, zda koncept levného oblečení osloví Francouze, kteří si potrpí na haute couture a zda by severská společnost měla obsazovat trhy jižních zemí. H&M se pak vskutku držela zpátky v případech Španělska a Itálie, možná ze strachu z konkurence španělské Zary a italského Benettonu. V roce 1999 ovšem přesto ohlásila vstup na španělský trh. 

H&M dlouho zůstávala v Evropě. V roce 2000 ovšem došlo k otevření prvních obchodů v USA, kde má ovšem značka velkou konkurenci v jiných řetězcích se dostupným oblečením, jež ji na začátku inspirovaly.

Kouzlo a přitažlivost značky spočívají v tom, že její produkty v sobě kombinují styl a kvalitu za přijatelnou cenu. V obchodech se objevuje nové zboží každý den. Oblečení H&M připomíná mnohem dražší kolekce luxusnějších značek. Modely málokdy zůstanou v obchodech delší dobu než měsíc, čímž značka láká zákazníky k opětovnému nákupu.  Značka zaručuje nejlepší cenu tím, že omezuje množství zprostředkovatelů, nakupuje ve velkém, vyzná se ve výrobě textilu, nakupuje to správné zboží na tom správném trhu a je úsporná a efektivní i co se týče distribuce. Zboží je zároveň vyráběno bez užití nebezpečných chemických látek a v dobrých pracovních podmínkách.

hm girl

Pro H&M pracuje přes 50 návrhářů, kteří vytváří design jednotlivých řad značky: dámské řady Hennes, Woman Collection a LOGG, pánské řady Uptown, LOGG a Contemporary, mladou módu Rocky, Rocky Girl a Impuls, dětské a kojenecké řady Baby Baby, LOGG, Rocky a C-Depth. Společnost prodává i kosmetické řady H&M Cosmetics, FOB, ResQ, Steele, Magnum a Basic Spa.

sediva-cara

Marni at H&M

marni hm 1

V březnu 2012 byla představena kolekce pro muže i ženy, která vznikla za spolupráce módního domu Marni a H&M. Z širokého repertoáru Marni vybrala Consuelo Castiglioni typické prvky. Eklektická kolekce složena z osobotých kousků: "Všechno se kombinuje se vším, jednotlivé prvky se dají spojovat a zas a znovu skládat do celé škály rozmanitých outfitů". Podpis značky Marni se jednoznačně projevoval v typické kombinaci tvarů, vzorů a látek.

predel worn

Tagy: h-m HM

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


1 komentář

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál

TOPlist