autor:

Zara

kategorie:
Módní značka
publikováno:
počet komentářů:
0
Zara

zara 001

sediva-cara

zakladatelé značky Zara

Amancio Ortega a Rosalía Mera: 1975

sediva-cara

sídlo společnosti Zara

Inditex je vlastníkem značky Zara společně s Massimo Dutti, Pull and Bear, Oysho, Uterqüe, Stradivarius a Bershka

Inditex
Av. de la Diputación
15142, Arteixo
A Coruña
Španělsko

sediva-cara

produkce Zara

dámské oblečení, pánské oblečení, dětské oblečení, obuv, módní doplňky, kosmetika

predel

Zara

(historie značky)

V dnešní době, kdy se módní svět rozpíná jako bublina, už tento segment nevytváří pouze renomovaní designéři, ale velkou mírou se na tom podílí i módní giganti jako například Zara. Tento obchodní řetězec pro masy určitě každý zná, ale odkud vlastně pochází, nebo střípky z historie již nikoli. Zara je vlajkovou lodí módní společnosti Inditex, která navrhuje, vyrábí a prodává dámské, pánské a dětské oblečení, obuv a doplňky ve svých řetězcích po celém světě. Zara je největším a mezinárodně nejznámějším z šesti prodejců, které Inditex vlastní (dalšími jsou Massimo Dutti, Pull & Bear, Bershka, Stradivarius a Oysho).

zara 001

První obchod společnosti otevřel Amancio Ortega Gaona v La Coruña v roce 1975. O 15 let později již existovalo 82 obchodů po celém Španělsku a Gaona zahájil mezinárodní expanzi – nejprve do sousedního Portugalska, ale pokračoval i do módní metropolí Paříže a New Yorku. Na konci roku 2001 měl řetězec již 507 obchodů na celém světě.

obchody Zara

zara 001

Zara St. Petersburg

zara 001

Zara Tokyo

Zara požívá značné nezávislosti na své mateřské firmě. Korporátní ústředí Inditexu hraje pouze roli „strategického revizora“ a je odpovědné za vytváření firemních strategií, vylepšování obchodních strategií pro jednotlivé řetězce a dohlíží na jejich celkovou práci. Zara je tak svým vlastním pánem, co se týká designu, zdrojů a výroby, distribuce, image, personálu a rozpočtu.

Zara nabízí stylové módní oblečení za přijatelné ceny. Mezi její největší konkurenty patří Benetton, Gap a H&M, přičemž první dva předčí Zara ve stylu i cenové dostupnosti. Úspěch Zary tkví v jejím originálním obchodním modelu. Jádrem modelu je prodej módního oblečení střední kvality za přijatelné ceny, vertikální integrace a schopnost rychlé odezvy. Dalšími důležitými faktory úspěchu, které hrají roli při navrhování oblečení, nakupování látek a výroby samotné až po distribuci a prodej, jsou krátké lhůty dodání, omezený počet kusů jednoho modelu, velký výběr modelů každou sezónu a nezanedbatelné investice do informačních a komunikačních technologií.

 

zara 001

šaty Zara jsou často vyhledávaným artiklem, Zara jaro/léto 2009

Zara zaměstnává 200 návrhářů, ale nevyhýbá se ani spolupráci s externisty. Práce na kolekcích pro novou sezónu začínají s ročním předstihem. Návrháři zpočátku definují dominantní styly a barvy a postupně své návrhy rozpracovávají do finálních podob. Jakmile je návrh hotový, trvá většinou 4 – 5 týdnů, než se objeví v obchodech. Kolekce jaro/léto přicházejí do obchodů na přelomu ledna a února, zatímco kolekce podzim/zima jsou k mání srpna (na jižní polokouli je tento harmonogram samozřejmě obráceně). Obchody jsou zásobovány novým zbožím ovšem i během sezóny. Dokonalý obchodní model umožňuje rychlé reakce.

 

zara

Zara Tokyo opening promo video

Důležité je i nakupování materiálů a výrobní proces. Nákupčí sídlí v kancelářích v Barceloně a v Hong Kongu. Přibližně polovina materiálu je zakoupena v šedé barvě a barven je až během výrobního procesu. To umožňuje značnou flexibilitu, co se týká barev a vzorů. Nákup a zpracování materiálu trvá v průměru pouze jeden týden. Zara tak nikdy nepropásne žádný trend a vždy přichází se žhavými novinkami. I během aktuální sezóny návrháři stále pracují a obchody jsou zásobovány novým a novým atraktivním zbožím. Oblečení samotné vzniká ve 400 menších krejčovských dílnách v Galicii a severním Portugalsku. Veškeré zboží do zahraničí je distribuováno přes distribuční ústředí ve španělském Arteixo nebo satelitní pobočky v Argentině, Brazílii a Mexiku.

 

zara 001

Zara zima 2009

V obchodech pracuje mladý personál, který o módu dbá. Sleduje současné módní trendy a hodnotí preference zákazníků. Oblečení Zara jde na dračku, neboť omezený počet kusů a krátká doba, po kterou je zboží k mání vytváří v zákaznících pocit vzácnosti a nedostatkovosti. Vědí, že s nákupem nesmějí váhat. I navzdory svým úspěchům nesmí vedení Zary usnout na vavřínech. V současné době potřebují zlepšit distribuci a začínají budovat další distribuční centrum v Zaragoze. Zara také potřebuje nová odbytiště. Není ovšem ještě zcela jasné, na jaký trh vstoupí. Rodné Španělsko již Zara přerostla. Možností je rozšířit svou působnost v Evropě a vstoupit na italský trh. Dále je v diskusi Severní Amerika, která má ale dostatek vlastních prodejců s oblečením, menší smysl pro styl a módu a požadavek na větší velikosti. Jižní Amerika a Blízký Východ představují příliš malé trhy. Asijský trh je velký, ale také značně konkurenční.

 

predel

Zara jaro 2010

zara

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


0 komentářů

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál