autor:

Boty na podpatku

kategorie:
Módní pojem
publikováno:
počet komentářů:
0
Boty na podpatku

Můžou být malé a velké, sexy nebo roztomilé, můžou muže vzrušovat i odpuzovat. Rozhodně je to jedna z vražedných zbraní žen vedle luxusního prádla, a nebo rovnou v kombinaci s ním. Jsou to boty na vysokém podpatku. Zeštíhlují siluetu, přidávají centimetry, ale chůze na nich se mnohdy rovná sebevraždě. Přesto jsou nesmrtelnou součástí botníku každé pravé dámy.

Boty na podpatku a jejich historie

ram-horni

Boty na podpatku a jejich Historie

I boty na podpatku mají své historické milníky a jejich vývoj nebyl vždy jednoduchý. První podpatky se objevily v Egyptě v době 3500 let před naším letopočtem. Samozřejmě nevypadaly jako dnešní Louboutinky a jejich nošení si mohla dovolit pouze tehdejší smetánka. Vyšší třída obouvala podpatky pouze při velmi výjimečných příležitostech, v té době tím byly především různé náboženské obřady. Mluví se i o praktických účelech například, pro řezníky, kteří neustále šlapali v krvi. Ve starověkém Řecku už potom boty na platformě pomáhaly hercům, aby oddělili jednotlivé postavení charakterů v tehdy tak populárních divadelních představeních, nevyhnuli se jim tedy ani muži (říká se ale, že to byla také tradiční obuv tehdejších prostitutek).

Ve středověku podpatky měly zcela jinou roli, než jen tu estetickou – panstvo se díky vysoké podrážce nedostalo do přímého kontaktu se špínou ulice. V 15. století začaly být oblíbené takzvané Chopinky, boty s vysokou platformou, které přišly do evropské módy z Turecka.  Výška podrážky dosahovala někdy až desítek centimetrů. Ženě, která je nosila, muselo služebnictvo pomáhat chodit aby se na nich vůbec udržela.

 

Pisanello

Jezdec obouvajíce pánské boty na vysokém podpatku, autor obrazu: Pisanello, 1438-42

Současně začal být populární klasický podpatek u jezdeckých bot. Byl velmi malý, určený pouze k tomu, aby bota snadno držela ve třmenech sedla. Obuv se tedy začala vyrábět už ze dvou částí – podrážky a samotné boty. V 16. století podpatky zažily velkou revoluci. Objevila se totiž Kateřina Medici, která na své svatbě měla už šesticentimetrové klasické podpatky, aby upravila svoji výšku, a díky tomu bývá často považována za průkopnici v podpatkové historii. Vysoké boty ale v té době nepatřily pouze ženám, ale i vlivným a bohatým mužům. Například francouzský panovník 17-tého století Ludvík XIV. (král slunce) měl svého vlastního návrháře Nicholase Lestage, který vytvořil takzvané „Ludvíkovy boty“ zdobené miniaturními obrazy z bitev s až dvanácticentimetrovým podpatkem.

 

Ludvík XIV. (král slunce)

Francouzský král Ludvík XIV. (král slunce) obouvajíce boty na podpatku

plot-600

Dámské boty na podpatku ze žlutého hedvábí

Dámské boty na podpatku ze žlutého hedvábí: Anglie kolem roku 1760-1765, fotografie LACMA

plot-600

madame pompadour

Madame de Pompadour, autor obrazu:  Maurice Quentin de La Tour, okolo roku 1748 a 1755, vpravo detail na boty s podpatkem

V polovině 18. století Madame de Pompadour přidala ženským botám centimetry do výšky a ubrala na šířce. Podpatky už jen nezvyšovali vzrůst jejich majitelek, ale také zmenšovaly nohy. Zvyšování celkové postavy, aby vypadala štíhleji, souměrněji a všeobecně krásněji bylo v módě vždy. Tento nový druh bot jednoduše poskytl další možnost jak pracovat s lidskými proporcemi. Tento nový trend dlouho nevydržel, už proto, že později za vlády Napoleona byly podpatky zakázány. Ženy na podpatcích v tehdejší Americe byly navíc považovány za prostitutky nebo čarodějnice. Jak jinak by bylo možné, že dokáží tak dokonale okouzlit muže. Na konci 19. století se ale vysoké boty vrátily do módy a díky vynálezu šicího stroje se zcela posunuly hranice možností jejich výroby.  I během doby, kdy byly vyráběny první „tenisky“ na sport, dámy zůstávaly u šesticentimetrových podpatků.

Christian Dior 1961

Dámské boty na podpatku: Roger Vivier pro módní dům Christian Dior 1961, vpravo Life Magazine, září 1961

V roce 1904 se začaly vyrábět první lodičky, tak jak je známe dnes. O padesát let později se staly horkým trendem vysoké jehlové podpatky a to díky nikomu jinému, než Rogeru Vivierovi, který je navrhl pro módní dům Christian Dior. A pak už přišly šedesátky, sedmdesátky , osmdesátky a devadesátky a v obuvnickém průmyslu nastávala revoluce. V moderní době máme Jimmyho Choo, Manola Blahnika, Nicholase Kirkwooda, Christiana Louboutina a miliony dalších nadějných designéru. Pro každou významnou módní značku je téměř povinností mít kolekci doplňků a zejména tedy bot. Trendy se vrací a zase odcházejí a po nich přichází další. V dnešní době už je povoleno vše.

predel-dekor

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


0 komentářů

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál