autor:

Martin Margiela

kategorie:
Fashion designer
publikováno:
počet komentářů:
1
Martin Margiela

martin-margiela hl

sediva-cara

(narozen 1957 Genk, Belgie)

sediva-cara

belgický fashion designér

dvojita cara

Neviditelný muž módního byznysu je jen jeden z přívlastků, které se dostaly belgickému módnímu návrháři Martinovi Margiela. Sedmý člen "Antwerpské šestky", hnutí které ovlivnilo celou další generaci belgických designérů a šedá eminence mezi avantgardními módními návrháři - to je osobnost, jehož tvář byla roky zahalena tajemstvím.

Maison Martin Margiela je francouzský módní dům, který vždy kráčel svou vlastní cestou, nezřídka mimo konvenční rámec módy. Tato značka věří v absolutní důležitost spolupráce celého týmu spíše než v práci jednotlivce. Své ideály zakládá na touze po koncepci a tvořivosti. Neustále přezkoumává módní normy a prezentuje své kousky technikou dekonstrukce a transformace. Její kolekce znovu definují objemy oděvů, modifikují jejich tvary, mění původní použití a pohyb oblečení a narušují klasické chápání módy.

 

ram-horni

šedá eminence mezi avantgardními módními návrháři
osobnost, jehož tvář byla roky zahalena tajemstvím

rám dolní

Martin Margiela se narodil 9. Dubna 1957 ve vlámském městě Genk. Studoval na Antwerpské Královské akademii múzických umění, právě se zmíněnou "šestkou". Po ukončení studia v roce 1980 tvořil 5 let jako návrhář na volné noze. Mezi lety 1985-1987 pracoval pro Jeana-Paula Gaultiera a po ukončení spolupráce s Gaultierem se pustil do práce na vlastní kolekci. První dámská kolekce byla vytvořena pro sezónu jaro/léto 1989. Večerní róba ušita z řeznické zástěry nebo staré síťové šaty, z nichž vytvořil několik sak s ostrými liniemi. Nečekané řešení a použití  materiálů se staly poznávacím znamením modelů, které navrhoval. Spolu s japonskou návrhářkou Rei Kawakubo, zakladatelkou Comme des Garcons, otočili módní svět vzhůru nohama. Jejich revolta proti  tehdejšímu módnímu byznysu, který táhl za luxusem, se staly inspirací pro mnoho návrhářů - v menší či větší míře.

 

Martin Margiela podzim-zima 2011

Maison Martin Margiela kolekce "Artisanal" podzim/zima 2011

sluneční brýle margiela

sluneční brýle Martin Margiela

 

V roce 2002 byla značka Martin Margiela koupena italskou skupinou Diesel. Díky tomuto spojení začala značka zažívat větší komerční úspěchy a rozšířila se do povědomí veřejnosti. Dvacáté výročí značky Maison Martin Margiela bylo oslaveno nejen módní přehlídkou na podzim roku 2008, ale i výstavou v Antwerpském muzeu MuMo. V tomto období se začalo více než intenzivně mluvit o Margielově odchodu. Koncem roku 2009 se už o ukončení jeho působení pro značku nediskutovalo - byl to holý fakt. Podle kolegů z Maison Martin Margiela to nebyl odchod ze dne na den. Již několik let předtím se začal rukopis značky měnit a to je připisováno i tomu, že Margiela se věnoval  kreativnímu vedení své značky stále méně. Padly různá jména těch, kteří by mohli být nástupci v módním domě MMM - mezi nimi i rodák Raf Simons. Ten však prodloužil spolupráci s Jil Sander a tak zůstává značka Maison Martin Margiela stále bez kreativního ředitele, vedena pouze týmem, který se vytvořil kolem jejího zakladatele.

Nechuť ke komerci módního byznysu, životu celebrity a status outsidera - to není nic nepochopitelné, pokud se od člověka očekávají nadlidské výkony a neustále novátorství. Odchod takového člověka do ústraní proto nemůže být ničím překvapivé. Avšak otázkou zůstává, jak se týmu, který zůstal po jeho odchodu podaří značku vést. Bez hnací síly kreativního ředitele to bude určitě těžký úkol.

dvojita cara

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


1 komentář

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál

TOPlist