autor:

ZARA nebo H&M?

kategorie:
Editors' View
publikováno:
počet komentářů:
0
ZARA nebo H&M?

Brzy bude jasné, kdo vede u australských zákazníků. Zda švédský gigant H&M nebo španělská Zara. Vedení H&M v březnu oznámilo, že do Austrálie bude expandovat příští rok. Naproti tomu Zara je na tamním trhu od roku 2011. Soupeří sice na stejném poli, ale za roky své existence rozvinuly dva radikálně odlišné business modely.


H&M Group je mateřskou společností několika značek, jimiž jsou HM, H&M Home, COS, Monki, Weekday, Cheap Monday a &Other Stories. V roce 2012 činil profit společnosti Hennes & Mauritz 745 milionů dolarů, v desítkách zemí po celém světě mají dohromady 2853 obchodů a každý rok chtějí tento počet zvyšovat o 10 až 15%. Jejich nejúspěšnějším trhem je Německo, následované Spojenými státy, Velkou Británií a Francií.

Zara je součástí skupiny Inditex, jež vlastní jeden z nejbohatších lidí na světě Amancio Ortega. Kromě Zary (Zara Kids, Zara Home) sem spadají Bershka, Stradivarius, Pull&Bear, Oysho, Uterqüe a Massimo Dutti. Od roku 2001 se zisk společnosti zvýšil čtyřikrát, na nynější 3 miliardy dolarů.  Jejich 1751 obchodů najdete v 86 zemích světa.

zara 001

 

zakladatelé značky Zara

Amancio Ortega a Rosalía Mera: 1975

 

sídlo společnosti Zara

Inditex je vlastníkem značky Zara společně s Massimo Dutti, Pull and Bear, Oysho, Uterqüe, Stradivarius a Bershka

Inditex
Av. de la Diputación
15142, Arteixo
A Coruña
Španělsko

 

Silnou stránkou Zary je jejich dodavatelský řetězec, který umožňuje přenést nejnovější trendy z předváděcích mol do polic obchodů za zlomek času. Nevyužívají asijských továren, místo toho si vše nechávají stříhat a šít v domácím Španělsku. Jejich designéři mají svou základnu ve městě La Coruña, nové návrhy doslova chrlí jeden za druhým a také proto má Zara dodávku zboží 2x týdně. Mají tedy vždy nové zboží, ale pouze v limitovaném množství. To v podstatě nutí zákazníky nakupovat okamžitě, protože za týden mohou být jimi vybrané kousky pryč a také neustále se do obchodu vracet.

hm logo

 

založení společnosti H&M

Erling Persson : 1947

 

sídlo společnosti H&M

H & M Hennes & Mauritz AB
Mäster Samuelsgatan 46A
106 38 Stockholm
Švédsko

 



H&M operuje odlišně. Užívá spíše sezónní model, více podobný tradičnímu způsobu prodeje. Stejnými produkty vyrobenými v asijských továrnách jsou tak jejich obchody bohatě zásobeny klidně i po celý rok. Ke spolupráci zvou často celebrity a velká jména jako např. Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Jimmy Choo nebo Marni.

Magdaléna Drsová, která v H&M řídila marketing pro střední Evropu, říká:


•••

„Značka H&M byla první, která prolomila do té doby pevné hranice mezi luxusní a masovou módou. Mix, který tím vznikl, je pro zákazníky velmi atraktivní. Stačí se jen podívat na dlouhé fronty, které jsou zákazníci obchotní vystát při uvedení nové kolekce od známého návrháře. Vzhledem k tomu, že tento silný marketingový model funguje stejně dobře v USA, Rusku, Rumunsku i v Číně, neměla by být ani Austrálie výjimkou."

•••

Naproti tomu Zara neplatí jmění známým designérům, místo toho je daleko hůře placení návrháři kopírují. Velmi rychle. Na marketingu neutrácí téměř nic – pouze 0,5% z příjmů, kdy ostatní značky třeba i 30%. Zakladatel Inditexu Ortega to nazval „zcela zbytečným rozptylováním“. Zara si dává záležet na svých výlohách a v tom také tkví jejich úspěch. Vedoucí prodejen mají v moci, co z katalogu vyberou pro svůj obchod, ale přesný vzhled výloh je řízen ze španělské centrály. Většina ostatních australských značek utrácí peníze za tiskovou reklamu, která je prostě ve výsledku ztráta času, výlohy ignorují a přitom právě tam se odehrává vlivný a důležitý marketing. K tomu téměř zadarmo.

Na území Austrálie vstupuje Zara do své třetí sezóny a mise byla zatím více než úspěšná. Je ale příliš brzy tvrdit, zda se tento vývoj podaří i nadále udržet. O vstup na australský trh se snažilo např. Mango (v Austrálii operující jako MNG) a přežil pouze jeden obchod. Jedinečný módní vkus Australanů může být pro mezinárodní značky těžké pochopit a následovat. Třeba květinové vzory se tam téměř neprodávají.

Úspěch Zary ani H&M v budoucnu není zaručen. Ale mladým Australanům připadají jejich lokální značky zastaralé, kdežto třeba H&M moderní, exotické a jdoucí s dobou. Není to tedy bitva Zara versus H&M, ale spíše tyto dvě značky versus lokální australská móda.

 

Pokud Vás vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora,
nejjednodušší způsob jak to udělat je kliknout na "to se mi líbí".

Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali. Děkujeme.

 

ZARA nebo H&M? h

 

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


0 komentářů

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál