autor:

Móda a nahota

kategorie:
Sex&Love
publikováno:
počet komentářů:
0
Móda a nahota

Nazí jsme se narodili, nazí však s největší pravděpodobností nezemřeme. Proč také, však šaty dělají člověka. Minimálně je to pravda, která platila po dlouhou dobu. Mnoho se toho však změnilo. I co se týče nutnosti mít vůbec nějaké oblečení na sobě. Nahota nás provází takřka od začátku naší existence na Modré planetě. Přece jen oblečení plnilo dlouhou dobu spíše praktickou než estetickou funkci. A množství svršků bylo dost často závislé na klimatických podmínkách ve kterém lidé žili. Lidstvo však pomalu ale jistě směřovalo k tomu, co můžeme v dnešní době nazvat módními trendy. Každé období má své signifikantní znaky. Tak jako můžeme snadno rozpoznat renesanční stavbu od funkcionalistické vily, i oblékání se v průběhu staletí měnilo. I když ne tak dramaticky jako jsme toho svědky dnes.


Nahota, i když zpočátku ne součástí západní módy, však byla a je nedílnou součástí řady uměleckých děl. Botticelliho Zrození Venuše, Manetova Olympia, nebo silně kontroverzní Snídaně v trávě, Courbertovo Zrození světa i Picassovo Avignonské slečny. Oblékání však nebylo natolik otevřené nahotě. Jednoduchost středověkého odívání byla velmi pomalu nahrazena komplikovanějšími modely. Toto nebylo způsobeno jen jakýmsi módním trendem ale i dostupností materiálů, technologickými postupy a ekonomickými možnostmi. Móda byla však stále něco, co je privilegium vyšších vrstev a zbytku lidí se dotýká jen okrajově. Značný posun v odívání nastal po skončení třicetileté války. Změnilo se nejen mužské odívání, které přestalo být pouze ve znamení funkčnosti ale nastala i doba, kdy se móda začala posouvat směrem k trendům o něco více dynamičtěji. Ludvík XIV. a jeho dvůr byl místem, kde se módou žilo naplno. Pro někoho možná přehnané pojmenování, ale nazvat ho módní ikonou není úplný krok mimo. Každopádně jistou dávku stylu očekával i od svých dvořanů. Upjaté oděvy, které stále více zahalovaly než odhalovaly byly součástí šatníků, až do počátku 20-teho století. Uvolnění z korzetů a zkracování však v tomto období zaznamenalo svůj největší rozmach. K odhalování docházelo ale stále velmi pozvolně. Dvě světové války a nějaké ty dekády trvalo, než ženy objevili kouzlo svobody, nejen politické ale i v odívání. Kam však tato svoboda vedla, můžeme pozorovat hlavně dnes.

 

Nahota přestala být znakem sexuality, ale stala se nástrojem komerční scény.
Od odhalených lýtek k odhalenému "všemu" je to opravdu už jen malý krůček.



Proč je ale nutnost používat nahá těla jako nástroj čehokoliv nás napadne? Móda, reklama, filmy, videoklipy. Odevšad na nás křičí nějaká nahá část těla proložená sexem. 60-tá léta a revoluce, která nás zasáhla na všech frontách, přinesla uvolnění, které je né vždy lehce stravitelné pro většinovou společnost. I když podle množství všudypřítomných nahých těl, to nebude až takový problém. Helmut Newton a jeho nahé modelky, které se v době kdy vznikly jeho fotografie postarali o menší rozruch dnes nejsou ničím výjimečným. Terry Richardson a jeho svébytný styl práce byl silně medializován a jeho osoba byla několikrát obviněna z chování, které bylo za hranicemi slušnosti (i když tyto hranice má každý někde jinde). Množství módních kampaní s modelkami, které mají na sobě nic. (D & G, Longchamp, Chanel, nebo American Apparel) jsou jen kapka v moři značek které vsadili na nahé modelky a sexualitu. Boom který způsobila těhotná, nahá Demi Moore na obálce Vanity Fair je kapitola sama pro sebe. Pro každou těhotnou celebritu je to více méně nepsaným pravidlem nechat se zvěčnit na titulku nějakého magazínu tak jak ji Bůh stvořil.

 

marc 4

Marc jacobs pro Harper's Bazaar, fotografie: Terry Richardson

demi moor vanity

nahá Demi Moore na obálce Vanity Fair

american 2

reklamní kampaň: American Apparel

 Neroli Portofino Perfume by Tom Ford

reklamní kampaň: Neroli Portofino Perfume, Tom Ford

Pro koho jsou ale tyto snímky určené? Většina čtenářů módních magazínů jsou ženy, produkty které jsou takto inzerované jsou také určeny pro ženy. A identifikace s dokonalými nahými těly (kterým ke kráse značně dopomáhá Photoshop), je mise pro průměrnou ženu téměř nemožná. Ideál krásy, který se nám takto snaží prodat velké, ale i menší značky jsou jen něčím co chceme mít, ale s největší pravděpodobností to nikdy mít nebudeme. Ale i snaha něco stojí a s tím spojený byznys, který nás tlačí se stávat někým, kým nejsme na nás v nemalé míře profituje. Koupit si džíny jako Kate Moss nás skutečnou Kate Moss sice neudělá, ale na krátkou chvíli nám může dopomoci k získání pocitu, že by tomu tak mohlo být.

Sex jako nejlepší marketingový nástroj, žádná novinka. Dokonalost, kterou nikdy nedosáhneme, i když se o to budeme jakkoli snažit. Ale na této cestě určitě podlehneme nejedné kampani slibující nám lepší zítřky v hezčím těle, které sice není naše, ale koho to zajímá.

Svatební šaty a nahota

 

Reklamní spot, který byl označen za nejvíc sexy reklamu na světě

sediva-cara

Sdílet článek

Pokud vás článek zaujal a chcete podpořit práci autora, nejjednodušší způsob, jak to udělat, je kliknout na "To se mi líbí". Vaše odezva nás vede k tomu, abychom pokračovali v publikování, a proto děkujeme za každé sdílení nebo komentář. REDAKCE WORN


0 komentářů

Sděl ostatním svůj názor...

Pro přidání příspěvku se prosím přihlašte, nebo zaregistrujte.

Okomentovat


Čti dál